És ben sabut que una àmplia majoria de seguidors incondicionals de la saga de Star Wars odien al seu creador per dos motius: Els continus retocs de les pel·lícules clàssiques que ha anat fent durant els últims 15 anys i per la nova trilogia.
A partir d’aquí, un servidor, es disposava a veure aquest documental esperant trobar-hi més conyeta que una altra cosa. I cal dir que sí, que de conyeta n’hi ha molta. Però Alexandre O. Philippe ens presenta també un debat força interessant fins i tot per aquells als que la saga galàctica els hi bufi.
Tal com sugereix el títol, el film mira de fer un judici a Lucas, dividint la pel·lícula en diferents parts que ens expliquen el que va representar el fenomen a l’estrena de la trilogia original, tot el que els fans van generar al voltant de la saga durant 15 anys i l’inici de l’odi cap a Lucas amb el retoc de la trilogia clàssica en un primer moment, amb la nova trilogia després i finalment amb la quarta part d’Indiana Jones on viola un nou mite de la seva creació.
El documental s’il·lustra amb opinions de treballadors de l’indústria cinematogràfica, freaks, entrevistes fetes durant anys al propi Lucas i alguns dels vídeos fets per fans i que podem trobar fàcilment a Youtube.
El debat que gira al voltant d’una història tan trivial com aquesta és: Star Wars pertany a George Lucas o ja és patrimoni del públic? Pot un autor retocar contínuament la seva obra o l'ha de donar per acabada un cop la publica? Té dret a fer-ne una revisió contínua? Evidentment són preguntes sense resposta, però només per generar-les, el documental ja val la pena.
I per cert Sr. Lucas, tots sabem que Han Solo va disparar primer.
He mirat el documental -gràcies a una gastroenteritis- i trobo que és molt interessant, sobretot, i com dius en el post, pel debat que suscita. Entenc que com a creador, ja sigui d'una cançó, pel·lícula, llibre..., puguis arribar a veure la teva obra com una obra a millorar o la vegis com a inacabada, ja sigui per evolució personal, per la perspectiva que dóna el pas del temps, per disposició de recursos econòmics o aparició de noves tecnologies. Però un cop que l'obra es converteix en patrimoni del públic, un públic que l'ha convertit en allò que és, aquest també es mereix ser escoltat i respectat.
ResponEliminaEm sebla que la seva vessant d'empresari li està passant factura. Pot fer i desfer el que vulgui a la seva obra però l'efecte que produeix a cada passa es una pèrdua de credibilitat i acabar semblant tan sols un paio que es un mercenari artístic per diners. Ja veurem que acaba sent d'ell.
Elimina