dilluns, 17 de gener del 2011

L'home que va confondre la seva dona amb un barret (The man who mistook his wife for a hat, 1985)


Ens trobem davant d’un llibre de relats. Ficció? No exactament. De fet, ens trobem davant d’un llibre de divulgació científica, concretament del camp de la neurologia. Com podem casar-ho això?
Oliver Sacks és un neuròleg que ens explica casos reals que ha tractat personalment de pacients amb diferents patologies i, per fer-ho, tria un format més aviat semblant al conte.
El millor de tot és que ho fa des d’un equilibri realment difícil d’aconseguir. No hi trobareu la fredor ni l’excés de tecnicismes del punt de vista científic, però tampoc va a buscar la llagrimeta per deixar-te al final de cada història amb el cor encongit. L’habilitat de Sacks per no caure en cap d’aquests paranys és increïble, i fins i tot es permet el luxe de posar-hi una mica d’humor com podeu comprovar pel mateix títol del llibre, que dóna nom a la primera història i que ens explica el cas d’un pacient amb agnòsia visual i que realment va confondre la seva dona per un barret.
Aquest primer capítol està dins la part de “Pèrdues” dedicada als pacients que han perdut alguna facultat. En tenim una altra, “Excessos” amb pacients amb excés d’alguna cosa, com és el cas del síndrome de Tourette. La tercera part l’anomena “Arravataments” i hi inclou temes com les visions, i per acabar, a l’última part anomenada “El món dels simples”, ens dóna el seu punt de vista de malalties com l’autisme.
Insisteixo, no és el que pot semblar a primera vista. Aprendreu molt, no us farà mal i no us avorrirà llegir-lo. El cervell és, segurament, la part més desconeguda del nostre cos per part de la ciència, i per això és tan fascinant.

2 comentaris:

  1. Marc,
    Fa temps em van parlar d'aquest llibre. Jo m'hi vaig interessar després d'haver llegit alguna cosa sobre neurologia. Miraré d'aconseguir-lo i llegir-me'l. Gràcies per fer-m'hi pensar!
    Marta.

    ResponElimina
  2. Hola a tots!! primer de tot gràcies per la invitació!! i què dir d'aquest llibre?? jo me'l vaig llegir fa temps i em va encantar!! molt recomenable i divertit!!

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...