dilluns, 2 de maig del 2011

Dublinés (2011)


Alfonso Zapico torna a fer un gran exercici de documentació per explicar-nos, en aquest còmic, la biografia d'un dels gran escriptors del segle XX: James Joyce.
Per fer-ho, Zapico, no només ens explica la història del personatge, sinó que el situa en el seu context històric a al món, a Europa, i a la seva Irlanda i Dublin natals. Segons el còmic, el mateix Joyce deia: "Yo mismo, siempre escribo sobre Dublín, porque si consigo llegar al corazón de Dublín, llegaré al corazón de todas las personas del mundo". El localisme per aconseguir ser global.

Personalment, em vaig apropar a l'obra més pel que m'havia agradat l'anterior treball de Zapico, que pel meu interès per Joyce. Tot i aquest punt del que partia, la lectura del còmic m'ha resultat interessant i el dibuix fantàstic. Ha fet que Joyce em sembli un personatge interessant, i fins i tot et quedes amb ganes de saber-ne una mica més.
L'única pega que li trobo és a nivell narratiu. Al explicar-nos tota la biografia de Joyce en 250 pàgines, el còmic perd la seva condició essencial d'art seqüencial, per convertir-se en un llibre en que cada frase és il·lustrada amb una vinyeta, que tot i així no aburreix. I això és un gran mèrit. No podem evitar pensar però que un altre enfoc hagués estat millor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...